Эгемен Кыргызстандын тарыхында биринчи жолу жергиликтүү мамлекеттик администрация башчыларынын, анын ичинде Бишкек жана Ош шаарларынын мэрлеринин масштабдуу ротациясы жүргүзүлдү, бул эл аралык практикада жалпы таанылган жана коррупцияны жана чыр -чатактарды азайтууда эң эффективдүү механизми. Мындай пикирин саясат таануучу Шерадил Бактыгулов билдирди.

Анын айтымында, жергиликтүү өз алдынча башкаруу органдарынын башчыларынын ротациясы негиздүү жана бийликтин бүт вертикалынын эффективдүү жана жемиштүү иштешин камсыздоого өлкө жетекчилигинин кызыгуусун көрсөтүп турат.

— Ар ким өз ордунда өз милдеттерин аткарат, иш процесси жакшы координацияланган механизмге айланат. Бул максималдуу эффективдүүлүккө жана өндүрүмдүүлүккө жетүүнүн жалгыз жолу.

Кадрларды жылдыруу зарылдыгы көбүнчө, алар айткандай, профессионалдык сленгде «жаңы кан инъекциясы» үчүн пайда болот. Популярдуу америкалык саясатчы Теодор Рузвельт мындай деген: «Эң жакшы лидер — бул туура жумушту аткара ала турган адамдарды тандоо үчүн жетиштүү жөндөмү бар жана алар муну аткарып жатканда, буттарынын астында чаташпаш үчүн жетиштүү сабырдуулук», — деди эксперт.

Ошол эле учурда, Бактыгулов белгилегендей, жергиликтүү бийлик башчылары жана кызматкерлер үчүн кадрдык алмаштыруулар да көптөгөн себептерден улам пайдалуу.

— Бул карьералык өсүү жана жаңы тажрыйба алуу. Ар кандай багыттар боюнча билимге жана топтолгон тажрыйбага ээ болуп, сиз өз тармагыңыздагы чыныгы профессионал боло аласыз. Өлкө үчүн мындай адистердин болушу лотереяда джекпотту утуп алганга барабар.

Жаңы жерде иштөө профессионалдык күйүп кетүүнүн алдын алат. Адам бир жерде канчалык көп иштесе, ошончолук эмоционалдуу стресске кабылат. Бул кыжырданууну, жаман маанайды, чарчоону, жумушта чыр -чатактарды пайда кылат. Иш чөйрөсүндөгү өзгөрүү муну оңдой алат. Ошол эле уюмдун кызматкерлеринин ортосунда чыр -чатактар ​​пайда болгон учурлар көп кездешет. Адамдар бири -бири менен иштеше албайт, бирок алардын ар бири жекече баалуу мүлк. Ротациянын жардамы менен мындай эмгек конфликттери чечилет. Муну менен мамлекеттик жана муниципалдык кызматкерлердин ишинин эффективдүүлүгү жогорулайт. Кызматкерлер жеке чыр -чатактарга алаксыбайт.

Региондор аралык ротация — бул башкаруунун ар кандай стилдерин салыштыруу үчүн сонун мүмкүнчүлүк. Көп учурда акыркы жыйынтык иш процесси канчалык жакшы башкарылганына жараша болот. Кадрдык өзгөрүүлөрдөн бир аз убакыт өткөндөн кийин башкаруунун эң эффективдүү моделин аныктоого болот. Мисалы, райондун акими ротация боюнча бир айдын ичинде райондун көрсөткүчтөрүн жогорулатып, башка районго келди. Ал күн сайын ар кандай эксперттер менен биргеликте талкуу жүргүзөт жана натыйжада адамдар коркуу эмес, кошумча илхам алышат ”, — деп белгиледи саясат таануучу.

Мисал катары, эксперт мамлекеттик кызматкер катары ийгиликтүү карьерасы ротацияга түздөн -түз байланыштуу болгон Японияны мисал келтирди.

— Японияда ар бир 2-3 жылда бир мамлекеттик кызматкер жумуш ордун алмаштырат. Бул ага мүмкүн болушунча жана ар тараптуу өнүктүрүүгө, ал эми уюм — туура уюштурулган иш аркылуу уюмдун эффективдүүлүгүн жогорулатууга, кадрлардын алмашуусун кыскартууга мүмкүндүк берет. Бул учурда кызматкердин котормо үчүн макулдугу талап кылынбайт. Кадрдык өзгөрүүлөрдүн натыйжасында мамлекеттик кызматкер жашаган жерин алмаштырууга туура келсе гана өзгөчө жагдай болушу мүмкүн — анда компания анын макулдугун алышы керек. Кытайда мамлекеттик кызматкерлер ар бир 10 жылда башка же окшош кызматка которулат. Германияда ротациянын жардамы менен федералдык өкмөттө коррупциянын алдын алууну үйрөнүштү. Бул үчүн коррупциянын ыктымалдуулугу жогору болгон бардык позициялар текшерилет жана кийинки ротация менен негизги кызматтар үчүн мөөнөт чектери коюлат. Биздин өлкөдө деле ротация боюнча бай тажрыйбасы бар. Кадрларды которуу саясаты Советтер Союзунда колдонулган. Карьералык өсүштү тездетүү үчүн кызматкерлер бир кызматтан экинчисине, анын ичинде жашаган жерин алмаштыруу менен, негизги кызмат орундарынын ортосунда которулган. Эгерде кызматкер оң натыйжаларды көрсөтсө, анда ал кызматтан көтөрүлгөн, — деп кошумчалады ал.